×

Klantgericht adviseren voor technisch specialisten

Wil je ontdekken hoe je als technisch specialiset een opdrachtgever professioneel kunt adviseren? Dan is deze training iets voor jou. Je ontwikkelt essentiële vaardigheden, zoals effectieve vragen stellen en actief luisteren. Daarmee dring je door tot de kern van het vraagstuk van je opdrachtgever. Je vergroot je invloed met effectieve adviezen en een overtuigende presentatie. Na deze training weet jij of de rol van adviseur jou past en wat je ontwikkelingspunten zijn. Deze training wordt gegeven in samenwerking met Inventas, trainingsbureau voor technici sinds 2004. 

Voor wie

Deze training is zeer geschikt voor professionals met uiteenlopende (technische) specialisaties, met interesse in een adviserende rol. Ook personen die een 'consultatieve' verkoop (ondersteunende) rol overwegen, waarderen deze training. Deelnemers beschikken over tenminste een HBO werk- en denkniveau, en hebben minimaal 3 jaar werkervaring.

De volgende onderwerpen komen aan de orde

Inzicht in eigen kernkwaliteiten. Wat zijn mijn kernkwaliteiten, mijn valkuilen en uitdagingen. “Zelfkennis is het begin van alle wijsheid”, zei Socrates. Dat geldt zeker voor de professionele adviseur.

Consultatief, waarde-gericht adviseren. Met de SPECHT® methodiek richten we ons primair op de dynamiek van de opdrachtgever. Wat weten we over zijn Situatie, zijn Probleem, de Effecten en Consequenties daarvan. Geen ‘jumping to conclusions’ maar samen met de klant het vraagstuk en het probleem helder krijgen, waarop wij ons advies perfect kunnen toesnijden. We Helpen de opdrachtgever bij zijn probleemstelling en leveren een advies met Toegevoegde waarde. In de training wordt praktijksituaties geoefend met een professionele trainingsacteur.

Ontwikkeling van vaardigheden. Een variëteit van essentiële vaardigheden komt aan bod. Zoals schakelen in jouw rol en positie als adviseur, expert en dienstverlener. Communicatievaardigheden, waaronder actief luisteren en effectieve vraagstellingstechniek, effectief ‘navigeren’ in de organisatie van de opdrachtgever, het geven van positief kritische feedback, vergroten van impact en het geven van een overtuigende presentatie aan de opdrachtgever. 

Jouw opbrengst:

  • Vergroting van je zelfkennis, inzicht in invloed
  • Inzicht in jouw waarde als adviseur
  • Vaardigheid in het doorgronden van de behoeften / problemen van de opdrachtgever
  • Vaardigheid in het opstellen van een advies met ‘toegevoegde waarde’
  • Met vertrouwen een presentatie bij een opdrachtgever ingaan
  • Een concreet actieplan voor jouw eigen praktijk

Data en locatie 

4 avondbijeenkomsten van 19.00 uur tot 22.30 uur, 1 x per week. . Deze training heeft verschillende startmomenten in het najaar 2019 en voorjaar 2020 , op verschillende locaties in Nederland.

Open inschrijving en in-company training. 

De training De Essentie van Klantgericht Adviseren heeft een open inschrijving. Een gedegen intake voorafgaand aan de training met de deelnemers stelt de trainer in staat om specifieke leerwensen zo veel mogelijk mee te nemen. Een in-company training, geheel op maat voor een onderneming/team met specifieke zwaartepunten behoort eveneens tot de mogelijkheden. Het minimum aantal deelnemers aan een open training is 5, maximaal 8.    

Meer informatie

Voor meer informatie en het maken van een afspraak kunt u contact opnemen met Peter Bos. Per mail (info@bospm.nl), telefonisch op 06-407 19970 of via het contactformulier op deze website. U kunt ook contact opnemen met trainingsbureau Inventas, per mail (info@inventas.nl) of telefonisch tussen 08.30 en 17.30 uur op 040-303 46 94.

Bos Business Training. Maatwerk trainingen op het gebied van leiderschap, adviesvaardigheden en waarde-gebaseerde verkoop, in de sector industrie en techniek. Volledig afgestemd op de specifieke ontwikkelingsbehoefte.

TOP